ساختن دیگ عرق گیری

برای بدست آوردن ودکا یا عرق به یک سری تجهیزات ساده نیاز داریم که شراب اولیه رو تقطیر کنیم و برای راحت‌تر شدن کار چندتا عکس از تجهیزات عرق گیری خودم میذارم که بتونید با خیال آسوده دست به آچار بشید و شروع کنید به ساختن دیگ عرق گیری خودتون.

اول برج تقطیر رو بسازید. این برج طراحی خیلی خوبی داره و باعث میشه عرق با دمای پایینی بیرون بیاد و همون موقع بتونید از الکل سنج استفاده کنید. بخاطر اینکه الکل سنج در دمای بالا خطای زیادی داره و میزان الکل واقعی رو به شما نشون نمیده. یک لوله‌ی پی‌وی‌سی به قطر ۱۰ سانتیمتر و طول ۳۰ سانتیمتر تهیه کنید و همینطور که تو عکس مشاهده میکنید یک طرف لوله رو با دربند مخصوص لوله ببندید. البته به جای لوله میشه از هر ظرفی که تقریبا به شکل استوانه باشه استفاده کرد. بعد یک سوراخ بالای لوله ایجاد کنید و با یک سر شیلنگ‌خور سوراخ رو پر کنید. سری شیلنگ‌خور رو میتونید از مغازه‌های لوازم ساختمانی بخرید که مهره هم داشته باشه. توجه داشته باشید که برای آب‌بندی باید از چسب آکواریوم استفاده کنید و مهره رو محکم سفت کنید و بذارید چسب خشک بشه. به همین صورت یک سوراخ دیگه پایین لوله ایجاد کنید و همین فرایند رو تکرار کنید.

IMG_3819

IMG_3816

یک لوله‌ی آلومینیوم به قطر ۱۰میلیمتر و طول سه متر تهیه کنید به صورت مارپیچ درش بیارید به طوری که راحت داخل لوله‌ی پولیکا قرار بگیره. برای مارپیچ کردن لوله میتونید اون رو به دور یک لوله کوچیکتر بپیچید. لوله‌ی آلومینیوم خیلی خوبه چون ارزونتر و انعطاف پذیرتر از لوله‌ی مسیه.

IMG_3821

و حالا باید یک سوراخ کوچک هم برای خروجی عرق در نظر بگیرید و با چسب آکواریوم یا قطره‌ای آب‌بندیش کنید.اندازه‌ی دیگ رو باید بسته به مکان و اندازه‌ی اجاق گازتون انتخاب کنید به طوری که مثل عکسی که گذاشتم بتونید برای سر دیگتون واشر درست کنید. سر دیگ رو سوراخ کنید و با هزینه‌ی ده هزارتومن یک تیکه لوله‌ی آلومینیوم رو بهش جوش بدید.

IMG_3820

یک تیکه شیلنک تراز رو از وسط چاک بدید و به عنوان واشر روی لبه‌ی سر دیگ سوار کنید به طوری که مثل توی عکس وقتی دو سر شیلنگ به هم میرسند روی هم سوار بشن.

برای اتصال لوله‌های سر دیگ و برج تقطیر از لوله‌ی گاز استفاده کنید و با بست محکمش کنید.

برای محکم کردن سر دیگ میتونید از چیزهای سنگین مثل وزنه یا آجر استفاده کنید ولی راحتر و مطمئن‌تر از اون اینه که از سه تا انبر قفلی استفاده کنید.

IMG_3822

نويسنده: وبلاگ جوان ايرانى

توییتر

اینستاگرام

51 پاسخ به ‘ساختن دیگ عرق گیری

Add yours

  1. سلام خسته نباشید اونجا که گفتین بجای لوله پولیکا یه چیز اسوانه ای هم میشه استفاده کرد مثلا چی؟

    لایک

  2. سلام اون لوله که گفتین سرشو چاک باید بدین دقیقا برای کجا استفاده میشه منظورتونو از سر دیگ کانلا متوجه نشدم میه عکس بزارین

    لایک

    1. سلام
      سر دیگ به تنهایی آب بند نیست یعنی درز داره و بخار ازش عبور میکنه. ما با نصب کردن شیلنگی که از وسط چاک خورده در واقع یه واشر درست میکنیم که ار برون رفت بخار جلوگیری بشه.

      لایک

  3. سپاس دوست عزیز بسیار جالب ومختصر توضیح دادین ودرود به همت شما که دراین وضعیت خراب وخرافات عده ای نادان اینچنین اطلاع رسانی میکنید موفق باشید عزیزان ایرانی

    پسندیده شده توسط 1 نفر

  4. سلام. آیا امکان نصب دماسنج در این سیستم وجود داره؟ چون ظاهرا الکل اتیلیک در دمای بین 74 تا 82 (حدودا) تبخیر میشه و در دماهای کمتر الکل متیلیک که سمی هست تبخیر میشه و در دمای بالاتر آب. برای همین باید بتونیم دما رو به شکلی چک کنیم. طرح هایی از برج تقطیر در اینترنت دیدم که خیلی پیچیده هستن. طرح شما خیلی ساده و خوبه. فقط کاش بشه از دماسنج استفاده کرد. میتونین راهنمایی کنین؟ مرسی.

    پسندیده شده توسط 1 نفر

    1. نصب دماسنج کار سختی نیست و کار رو با دقت بیشتری میشه انجام داد. من با این دیگ صدها بار عرق گرفتم و مشکلی نداشتم شما اگه دماسنج نصب کردین میتونیم به اشتراک بذاریم.
      در مورد الکل متیلیک هم نگران نباشید چون اگر هم باشه مقدارش خیلی ناچیزه و چیزی که باعث خنثی شدنش میشه الکل اتیلیکه یعنی همون الکل خوراکی که بدست میاد.

      لایک

  5. سلام چطوری میشه درصد الکل کنترل کرد یا کم و زیادش کردودرضمن میزان درصد الکل تا چه حدی مجاز هست وخطری ندارد

    پسندیده شده توسط 1 نفر

    1. انگور هرچی شیرین تر باشه و تخمیر به خوبی انجام بشه الکل بیشتری تولید میشه. برای بدست آوردن نهایت الکل از انگور باید هر روز شراب رو هم زد. حد مجاز الکل برای هر فردی متفاوته و معیار خاصی وجود نداره. در کل شراب الکل کمی داره و کم خطره. مثلا یه نفر میتونه یه گالون شراب با الکل پایین بخوره و مسموم بشه. یه نفر هم میتونه با سه شات اَبسنت که الکل بالایی داره کله پا بشه.

      لایک

    1. سلام دوست من، بله میشه استفاده کرد ولی معمولا کنترل الکل در حین عرقگیری سخته چون دمای عرقی که میاد بیرون گرمه و الکل سنج خطا داره…یه جورایی باید حدس بزنید که الکلش چنده الان

      لایک

    1. سلام دوست عزیز،
      من پیشنهاد نمی‌کنم چون تا حالا اینکار رو نکردم . ولی روشی وجود داره که فقط با شکر و آب میشه عرق گرفت و از کیفیت خوبی هم برخوردار نیست. به همین خاطره که میریم سراغ قند طبیعی میوه ها.

      لایک

  6. سلام
    حدود چقدر زمان برای تقطیر یک کیلو مخلوت کشمش داخل دیگ صرف میشود ؟
    بخاطر اینکه ته دیگ نسوزد وزودتر شعله را خاموش کنیم میپرسم

    لایک

  7. سلام
    بفرماييد من شراب قرمز انداختم ١٠ روز گذشته تخمير و خروج هوا ديگه انجام نمشيه ولي هنوز ته نشين نشده إز اينجا به بعد ميشه تقطير كنم و عرقش كنم؟

    لایک

    1. سلام، از این به بعد نشانه‌های تخمیر ضعیفه ولی هنوز داره اتفاق میوفته. پس بهتره ۱۵ تا بیست روز دیگه صبر کنید تا الکل به نهایت خودش برسه و بعدش میتونید عرقش رو بگیرید. عرق خیلی خوبی هم میشه.

      لایک

  8. سلام دوست عزیز بسیار ممنون از پست خوبت من یه سوال داشتم فرق لوله مسی و آلومینیم در عرق گیری چیه؟ به درصد الکل ربط داره؟ کسی میدونه لطفا بهم بگه

    لایک

    1. سلام دوست من، لوله مسی رسانای بهتریه و زودتر گرم میشه و در نتیجه زودتر از آلومینیوم عرقگیری انجام میشه ولی این تفاوت کمه و قابل چشم پوشیه. به علاوه، لوله آلومینیومی انعطاف پذیره و به شکنندگی لوله مسی نیست. در ضمن خیلی هم ارزون تره و هیچ تفاوتی در مقدار الکل بین این دو وجود نداره.

      لایک

    1. دوست من اصلا امکان نداره که این دیگ منفجر بشه. چونکه لوله‌ی آلومینیومی در واقع سوراخی بزرگ برای خارج شدن هواست و این لوله در همه حالت بازه.
      این دیگ مثل زود پز چفت و محکم نیست بلکه برعکس به طور ساده ای درش بسته میشه و به این ترتیب آب بند میشه.

      لایک

  9. سلام ازگلاب گیر یاعرق گیر های جدید بازاری میشه استفاده کرد؟
    کدوم روش الکل بیشتر وعرق بهتری میده؟

    لایک

    1. سلام، میشه گرفت ولی یه کم کار رو سخت میکنه به این دلیل که سطح مقطع زیادی داره و الکل رو خیلی زود میده بیرون، یعنی درصدش میاد پایین. در ضمن عرق رو داغ میده بیرون و در نتیجه الکل سنج درصد رو اشتباه نشون میده.
      ولی توی این روشی که گذاشتم این مشکلات وجود نداره.

      لایک

  10. سلام داداش خسته نباشید من هم عرق کشمش گرفتم هم خرما ک خرما عرقش صد برابر بهتر از کشمش بود خوش خروم و قوی ولی نمیدونم چرا موقع تقطیر اولش صافه عرقم بعد از لوله تقطیر اب وارد عرق میشه و کدر میکنه عرقو قشنگ معلوم میشه ک از تو زودپز بعد ۱۵ دقیقه قطره قطره اب میاد و وارد عرق میشه چرا باید چکار کنم ممنونم ؟؟؟

    لایک

    1. درود بر شما، بله عرق خرما خیلی عالیه…
      تنها مشکل عرق خرما همینه که گفتید. اگه زیاد بریزید توی دیگ مواد اصلی کف میکنه و از لوله میاد بیرون و قاطی عرق میشه. باید شعله رو کم نگه دارید. شراب اولیه هم تا نصف دیگ پر کنید.

      لایک

  11. اها دمت گرم فقط اینکه اگه از دو تا سوراخ زودپز استفاده کتیم چی نمیشه ؟؟با ی س راهی وصلش میکنی .
    اخرین موضوع این ک یکم از عرق ب دست امده ازمایش کردم اولش ابی میسوزه بعد از ۵ ثانیه شعله زرد میسوزه دورشم ابی رنگ ایرادی داره ؟؟

    لایک

  12. سلام
    برای عرق گیری از انگور شیراز در مرحله شراب سازی، خوشه اون رو دور ریختم اما آیا باید هسته انگور رو هم دور بریزم با توجه به اینکه هسته نسبتا درشت و چوبی شکلی داره؟
    اگر نیازی به دور ریختن نیست آیا موقع ریختن در دیگ هم با همون تفاله و هسته داخل دیگ بریزیم مشکلی ایجاد نمیکنه از لحاظ مسمومیت؟

    لایک

بیان دیدگاه

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در WordPress.com.

بالا ↑